Skip to content

Prawo związane z otrzymaniem spadku

Spis treści

Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, że nie trzeba zgłaszać spadku do urzędu skarbowego. Jest jednak jeden wyjątek: jeśli zgodnie z prawem powinieneś to zrobić, a zapomnisz lub przegapisz termin, będziesz musiał zapłacić podatek.

Podatek, o którym mowa, to podatek od spadków. Jest on pobierany od wszystkich rodzajów spadków i darowizn otrzymanych przez osobę zmarłą w Polsce lub za granicą (z pewnymi wyjątkami). Wysokość podatku zależy od stopnia pokrewieństwa ze spadkodawcą (osobą, która zmarła) lub darczyńcą (osobą, która przekazała Ci darowiznę).

Jeśli jesteś beneficjentem spadku, musisz zgłosić go do urzędu skarbowego. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować grzywnami i karami.

Formularz jest dostępny online na portalu podatkowym: podatki.gov.pl lub na stronie e-deklaracje (możesz go wypełnić online i wysłać) lub w urzędach skarbowych. Pamiętaj, że urząd skarbowy może wymagać od Ciebie przedstawienia dokumentów potwierdzających, co, od kogo i w jaki sposób nabyłeś w spadku, a także potwierdzających Twój stopień pokrewieństwa ze spadkodawcą.

Jeśli otrzymałeś spadek, którego wartość nie przekracza 9 637 zł (uwaga: liczy się majątek otrzymany w ciągu 5 lat od jednej osoby, zarówno z darowizny, jak i w spadku), a należysz do pierwszej grupy podatkowej, nie musisz zgłaszać nabycia spadku. Jeżeli nadal potrzebujesz wsparcia eksperta, skorzystaj z porady prawnej online.

Na zgłoszenie nabycia spadku masz 6 miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstaje w zależności od tego, w jaki sposób otrzymałeś majątek